Nergens proef je de smaak van winnen zo sterk als op een tenderdesk. En omdat winnen smaakt naar meer, kies ik sinds 2015 uitsluitend functies op de tenderdesk. Zo deed ik ervaring op in verschillende branches als audiovisuele dienstverlening, facilitaire dienstverlening, kantoorinrichting en infratechniek. Sinds april werk ik bij Tenderteam. Een vertrouwd vakgebied in een nieuwe context. Ruim een maand draai ik nu mee en – jeetje – wat een fijne club: vol energie, gedrevenheid, vakkundigheid en inspirerende ideeën. Het valt me op dat dat ook bij de klanten niet onopgemerkt blijft. Tijdens de Open dag van begin mei namen verschillende klanten spontaan het woord om hun waardering voor Tenderteam uit te spreken. Klant als ambassadeur, de droom van elke onderneming. Hoe bereik je dat?

? Allereerst door te doen wat je belooft. Dat klinkt als een open deur, maar de praktijk blijkt daarin lastig. Bovendien: als je belooft wat iedereen kan, onderscheid je je niet. Dat is zéker het geval in de tenderwereld. Tenderteam bedenkt daarom ambitieuze beloftes die verrassen. Op deze website vind je ze bijvoorbeeld in de vorm downloads. In aanbestedingen bedenken we samen met onze klanten ambitieuze beloftes in brainstormsessies. Ons voordeel daarbij is dat wij buiten hun organisatie staan. Voor ons is het daardoor eenvoudiger om ‘out-of-the-box’ te denken, en om te komen tot nieuwe diensten die het ‘dat doen we altijd zo’ ontstijgen. Essentieel om je je als bedrijf te onderscheiden.

? Of door te ontzorgen, een zogeheten ‘jeukwoord’ dat desondanks gemeengoed geworden is in tenderland. Misschien wel omdat het zo goed weergeeft wat de opdrachtgever wil ervaren: druk van de ketel, vertrouwen dat het goed komt, een zucht van verlichting. Ontzorgen is ook wat onze klanten in het tenderproces wensen. Zij hebben bijvoorbeeld tijdelijk behoefte aan extra capaciteit om de eigen tenderafdeling te ontlasten. Of zij nemen zelf maar weinig deel aan tenders en hebben daarom behoefte aan een ervaren specialist die hen door het tenderproces loodst. In beide gevallen hijgt een keiharde deadline in hun nek. Met het strakke tenderproces uit eigen keuken halen wij die druk van de ketel, slaakt onze klant een zucht van verlichting en ervaart hij dat het goed komt.

? Ook belangrijk is te laten zien dat je je opdrachtgever begrijpt. Soms zelfs nog voordat deze zich bewust is van zijn behoefte. De vraag achter de vraag kennen. Voor onze klanten betekent dat de vaardigheid om te kunnen lezen tussen de regels. Waarom vraagt deze opdrachtgever juist deze criteria uit? Welke vrees of wens zit daarachter? Hoe kunnen we daarop inspelen? Ook Tenderteam speurt naar de vraag achter de vraag. Waar lopen onze klanten tegenaan, hoe kunnen wij hun daarin ondersteunen? Hieruit ontwikkelen we praktijkgericht trainingsaanbod in Tenderinstituut en in inspiratiesessies.

Mijn eerste maand bij Tenderteam zit erop. Nieuw voor mij is de afwisseling in branches en onderwerpen. Vertrouwd blijven de dynamiek door deadlines, het doorspitten van de aanbestedingsdocumenten en het teamproces naar de uiteindelijke aanbieding. En – uiteraard – de drive om te winnen en zo de droom van onze klanten tot werkelijkheid te helpen maken!